سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد سازنده سلول

نظر

همه مواد سازنده سلول رویهم پروتوپلاسم نام دارند و بطور کلی پنج ماده میباشند : آب ، الکترولیت ، لیپید ، پروتئین ، کربوهیدرات

آب فراوانترین جزء سازنده سلول است و بیشتر سلولها از 70 تا 85 درصد آب ساخته شده اند بجز سلولهای چربی که 95 درصد از تری گلیسرید ساخته شده اند . بیشتر مواد در سلول در آب محلول هستند و برخی بروی آب شناورند . واکنش های متابولیسم سلول یا بین مواد محلول و یا بین مواد شناور و یا بین غشاءها بوجود میاد

یون نام دیگه اش الکترولیت است و نام دیگه اش مواد معدنی است . یونها برای واکنش های متابولیسم کاربری دارند و برای سیستمهای کنترلی بدن و انتقال سیگنالهای عصبی در رشته های عصبی و در رشته های عضلانی ضروریند. پروتئینهای انتقال دهنده غشاء سلول انتخابی رفتار می کنند بنابراین چگالی یونهای داخل و خارج سلول تفاوت دارد . یونهای داخل سلول شامل : سدیم ، کلر ، بیکربنات – یونهای خارج سلول شامل : سدیم ، منیزیم ، فسفات میباشند .

کربوهیدراتها نقش مهمی در سلول ایفا می کنند برای فراهم نمودن انرژی سلول و بعنوان نقش ساختاری که در سلولهای گلیکوپروتئین دارند . در سلول انبارهایی بزرگ از کربوهیدراتها وجود دارد . کربوهیدرات بشکل گلوکز محلول در مایع خارج سلولی همیشه در دسترس سلول قرار دارد . یک درصد سلول کربوهیدرات است و در سلولهای عضلانی سه درصد و در سلولهای عصبی تا 6 درصد افزایش می یابد . مقدار کمی کربوهیدرات بشکل پلیمر نامحلول گلیکوژن وجود دارد که منبع انرژی فوری ذخیره سلول است تا هرگاه نیاز بود به مونومر تجزیه شده و انرژی مورد نیاز سلول را فراهم نماید .

 

لیپیدها : لیپید همان چربی است . لیپیدها انواع مختلفی دارند اما از این جنبه که همه در تجزیه کننده های چربی تجزیه میشوند همه به این نام خوانده میشوند . دو نوع از لیپیدها که در سلول بیشتر هستند و دو درصد سلول را تشکیل میدهند فسفولیپید و کلسترول میباشند . نوع سوم لیپید که مقدارش در سلول زیاد است تری گلیسرید است . غشاء سلول و هسته سلول اندامک های سلول از لیپید است و بهش ویژگی نفوذناپذیری نسبت به آب و مواد محلول در آب میدهند. سلولهای چربی 95 درصد از تری گلیسرید تشکیل شده اند که منبع اصلی ذخیره انرژی بدن هستند تا هر کجای بدن نیاز بود تجزیه شده و انرژی را فراهم نمایند .