سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معنی چند واژه فیزیولوژی

نظر

 

هماتوکریت : درصد گلبولهای قرمز خون که 45 درصد است 

رولو : هنگامیکه یک قطره خون را روی لام شیشه ای میگذارند ، گلبول های قرمز تمایل دارند بهم بچسبند و مانند تعدادی سکه رویهم ول بخورند که رولو خوانده میشود .

لام نئوبار: لام مخصوص شمارش گلبول های قرمز

سرعت رسوب گذاری گلبول قرمز : برای این آزمایش به خون مواد ضد انعقاد خون افزوده میشود و در یک لوله مخصوص میگذارندش و پس از یک ساعت گلبولهای قرمز در پایین و پلاسما در بالا قرار میگیرد که ژرفای پلاسما سرعت رسوب گذاری گلبول قرمز خوانده میشود . در بیماریهایی مانند سل ، کم خونی ، عفونت خون ، سرطان بدخیم سرعت رسوب گلبول قرمز بیشتر است . نام دیگه سرعت رسوب گذاری گلبول قرمز ، سرعت رسوب گلبولی است .

آسیت : تجمع مایع حفزه صفاقی

لکوپنی : کاهش تعداد گلبول های سفید موجود در گردش خون

آنمی : تولید نشدن گلبول های قرمز

لوسمی : سرطان سلولهای لنفوژن یا میلوژن

هموفیلی : نبود فاکتور انعقادی خون که موجب خونریزیهایی شدیدی میشود

سرطان : هنگامیکه سلول ها بشکل کنترل نشده و بدون موتاسیون  تقسیم سلولی انجام دهند تعداد خیلی زیادی سلول غیرطبیعی ایجاد میشود که سلول های سرطانزا خوانده میشوند . و تا 10 ماه قابل شناسایی نیست و پس از 10 ماه دورش یک سانتی متر شده است . برای درمان سرطان از رادیاسیون ( نام دیگه اش اشعه درمانی است) استفاده میشود که موجب تکمیل نشدن دوره های تقسیم میتوزی میشود که تقسیم سلولی متوقف میشود .

مرگ سلول : بر اثر یک تغییر در هسته سلول رخ میدهد و لیزوزوم هایی که در سلول هستند در مرگ سلول نقش دارند

اختلالات کروموزومی : در سلولهای پیکری سندرم داون یا مونگولیست خوانده میشود که بجای یک جفت کروموزوم 21 ، سه تا کروموزوم 21 وجود دارذ

اختلالات کروموزومی در سلول های جنسی مردان  ( کلاین فلتر) و در سلول های جنسی زنان (ترنر) خوانده میشود

نشان جنسی مردان XXY  و نشان جنسی زنان XO  میباشد .

اندوسیتوز بمعنای بداخل آوردن و اگزوسیتوز بمعنای به بیرون راندن – فاگوسیتوز و پینوسیتوز که گلبول های سفید انجام میدهند دو نوع اندوسیتوز  است. فاگوسیتوز خوردن ذرات بزرگ مانند سلول و باکتری است و پینوسیتوز که آشامیدن است یعنی خوردن ذرات کوچک محتوی مایع خارج سلولی که وارد سلول میشوند . گلبول های سفید علاوه بر میکروب ها ، ذرات یا سلولهایی را که بیگانه شناسایی کنند نیز هضم می کنند .